#misikejarsakura - Persediaan (Part 1)

6:52 AM

dah lebih tiga bulan dah baru reti nak start buat post. itupun baru nak bukak cerita pasal persediaan sebelum pergi Jepun. 


okay, perancangan atau idea nak pergi Jepun ni dah lama dah, and perancangan asal nak guna package. lama gila survey, tak silap dari 2011 (tak masuklah dari angan-angan sejak zaman Cardcaptor Sakura lagi, lol), tapi kebanyakannya pakej untuk ke Korea, and kebanyakan pakej ke Jepun agak mahal. 

tapi dipendekkan cerita, kitorang memang tak pernah miss kalau ada rancangan pasal travel dekat Jepun, wuwu, dulu tak dapat sampai, tengok dalam tv pun jadilah. and, tak ingat macam mana tercetus idea untuk backpack. sejak tu, dah start godek godek kebanyak blog yang pergi Jepun secara backpack. waktu ni baru godek je, belum geledah lagi. 

dipendekkan lagi cerita, rezeki kakak lebih untuk tahun ni, so, kitorang decide untuk gagahkan pergi jugak, sebab bila lagi nak pergi? sejujurnya, mula-mula tu aku masih rasa sangsi, biar betul dia ni, dalam Malaysia pun belum tentu nak pergi berdua. inikan sampai ke Jepun tu, kalau sesat ke apa siapa nak tanggung? ya, aku memang paranoid gini pun. Lol.

tapi, hati ni kuat jugaklah sejak tengok Rasa Halal Antarabangsa yang Raja Farah dengan Akbar tu, waktu episod last tu Farah ada cakap, sekarang ni tak perlu risau kalau nak ke Jepun secara persendirian, semua maklumat dah ada di internet.

okay, plan asal kami pergi berempat, aku, kakak dan dua lagi teman sama-sama minat Arashi. waktu tu macam yakin jugak sebab salah sorang tu master jugaklah Nihongo ( bahasa Jepun ). At least kalau sesat ke apa boleh rely on her je lah kan. maklumlah, Jepun kan terkenal dengan memperkasakan bahasa ibunda mereka. aku setakat reti Ohaiyo gozaimasu, hajime mashite bolehlah, satgi aku Ohaiyo dia bantai tanya dalam Jepun takkan nak lari je dari situ. 



sampailah part nak beli tiket flight, kawan yang master Nihongo tu decide tak jadi ikut atas sebab peribadi. aku dah ragu-ragu dah. biar betul nak gagah jugak pergi. dah tu bertiga, okay. and baru lah tau, cousin decide nak ikut sekali. so, sekali lagi plan asal untuk pergi berempat.

waktu tu, aku dah sibuk dengan final project and so on, sedar-sedar, tiket flight dah beli. and tak silap masa tu dah bulan sebelas dah, and kitorang nak pergi April 2014. bayangkanlah. dahlah pengalaman travel zero. setakat travel dari Melaka ke Ipoh tu hebatlah. kitorang cuma ada dalam empat ke lima bulan lagi nak prepare segala benda. hahahahaa. dahlah travel pun zero experience, setakat bercuti bersama keluarga adalah, itupun kitorang plan je yang angkut sana sini semestinya kepakaran abang-abang.

start je cuti, disebabkan aku risau giler boleh ke kitorang hadap nak pergi Jepun ni dengan first time nya. aku gagahkan jugak godek lagi segala blog yang ada. segala expenses yang diorang guna and macam mana diorang buat preparation. huish. nasib baik ada google weh. nak tanya member member pun tak ramai yang pernah pergi Jepun. 

Hah, apa yang aku google? and macam mana aku dapat segala info? nanti aku sambung dekat post lepas ni. hihihihi.





You Might Also Like

0 Komen :)

komenlah panjang mana anda suka.
buat karangan pun takpe, sebab saya sangat suka membaca :)

ANONYMOUS adalah tidak best. terima kasih.